« تحلیل فرازهایی از مناجات شعبانیهفلسطین و جواب به شبهات آن »

به گزارش معاون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا سلام الله علیها اردکان  مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی _ صاحب کتاب ارزشمند المیزان_ در سالن اجتماعات کتابخانه تفسیر قران یزد با حضور حجت الاسلام شاهدی _موسس کتابخانه تفسیر قران یزد_ طلاب پایه اول و چهارم مدرسه علمیه خواهران اردکان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام شاهدی گفت:در قم بعد از انقلاب دو جریان قرانی اتفاق افتاد: یک جریان تفسیری و یک جریان علوم قرانی. پایه گذار جریان تفسیر علامه طباطبایی بود و جریان علوم قرانی اقای معرفت بودند.

ایشان ادامه داد: در حوزه های علمیه قم حتی نجف رسم نبود که به تفسیر قرآن بپردازند و نوعی بی سوادی در این زمینه وجود داشت. به طوری که همچنان این نوع تفکر در نجف وجود دارد. قبل از انقلاب آیت الله خویی یک جلد تفسیر به نام البیان نوشتند؛ اما جو نجف نگذاشت آیت الله خویی تفسیرشان را ادامه دهند. علمای اهل سنت از تفسیر ایشان به عظمت یاد می کنند.

ایشان اظهار کرد: علامه طباطبایی بعد از انقلاب که به ایران آمدند به نیازسنجی حوزه های علمیه پرداخته و جای تفسیر قران را خالی دیدند؛ علامه با نیازسنجی کتاب نفیس المیزان را نوشت و امروزه کتاب ایشان به عنوان کتب درسی تدریس می شود.

در تفسیر المیزان کلمه سیاق بیش از هزار و صد بار کلمه سیاق آمده؛ سیاق به معنای پاراگراف است  و تفسیر المیزان۵۵۵ موضوع و پاراگراف دارد که در فهم قران خیلی مهم است.

استاد شاهدی در پایان جلسه با معرفی کتب تفسیری که نویسنده زن در عصر حاضر نوشتند، طلاب را تشویق به نوشتن و کار در مباحث علوم قرانی و تفسیری کرد.


موضوعات: احادیث, پژوهش
   یکشنبه 26 آذر 1402


فرم در حال بارگذاری ...