« انتخابات - رسالت طلبگیبزرگداشت علامه طباطبایی »

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، نشست علمی- پژوهشی با موضوع « تحلیل فرازهایی از مناجات شعبانیه » با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل شاکر- امام جمعه محترم اردکان- اساتید و طلاب مدرسه در ماه شعبان برگزار شد. در این نشست آقای سید اسماعیل شاکر گفت: در دعاهایی که از ائمه به ما رسیده، آمده که ائمه از خداوند می‌خواستندکه ماه رجب و شعبان را مبارک گرداند تا ما را به ماه رمضان برساند. دو عمل در ماه شعبان افضل اعمال است: استغفار و صدقه دادن.

امام جمعه ادامه داد: مناجات شعبانیه چشمه و مایع حیات انسانهاست که ائمه و علما خیلی سفارش به خواندن آن داشتند. در فرازی از مناجات شعبانیه آمده: :«إِلَهِی بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی» در این فراز روح انسان تعلق به دیگران ندارد و کم و زیاد و نفع و ضرر زندگی انسانها بدست اوست . اگر انسانها این نگاه را در زندگی داشته باشند؛ فقط در برابر خداوند تعظیم می کنند. شخصیت انسانهای اهل دعا با انسانها غیر اهل دعا فرق می‌کند. امام خمینی (رحمه الله علیه) نمونه انسانی بود که در سن هفتاد سالگی انقلاب کرد و در دهه هشتاد زندگی‌خود، انقلابی را مدیریت می کرد که اوج مشکلات و حوادث را داشت؛ به گونه‌ایی که نوشته‌اند حوادث دهه اول انقلاب برابر با حوادث صد سال قبل از انقلاب ایران بود. امام خمینی با ایمان به خدا و بندگی راستین خود به خداوند توانست ایران را با آرامش و امیدوارانه مدیریت ‌کند.

آقای شاکر در تحلیل« إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.» گفت: این فراز امید دهی است که اگر انسانها از همه چیزمحروم شوند، از آنجا که همه چیز دست خداست جای هیچ ناامیدی نیست.

در ادامه نشست استاد به بحث انتخابات پرداخت و بیان کرد: که در حال حاضر طلبه‌ها باید شرکت و حضور مردم را در انتخابات تبلیغ کنند. که حضور مردم در صحنه بهترین سلاح است که این سلاح از داشتن بمب اتم هم قوی‌تر است.


موضوعات: احادیث, پژوهش
   دوشنبه 23 بهمن 1402


فرم در حال بارگذاری ...